Mijn eerste treinbanen
Mijn eerste treinset (van Fleishmann) kreeg ik voor mijn 7e verjaardag in 1965. Al gauw rijdt de blauwe 68000 loc van de SNCF zijn eerste rondjes, of een ovaaltje eigenlijk, op een houten plaat op zolder.
Foto's van deze baan zijn er niet; wel van mijn broertje (links) en mijzelf met de gietijzeren opwindtrein (schaal 0) van mijn opa en oma in Rotterdam.
De baan wordt opgeruimd als we in 1970 verhuizen naar een nieuwbouwhuis zonder zolder.
Fast forward naar 1990. Na jaren op studentenkamers en in een appartement woon ik inmiddels weer - maar nu met een partner - in een huis met een zolder. Dus is er ruimte voor een nieuwe treinbaan. Er is alleen één complicatie: mijn partner heeft Märklin treinen, dus 3-rail wisselstroom. En ik rijd 2-rail gelijkstroom. En ik wil ze toch graag allebei op één baan...
Spelen met mijn broertje, met de grote trein van opa en oma in Rotterdam.
Ontwerp 1992
In eerste instantie probeer ik een ontwerp te maken met volledig eigen banen en ongelijkvloerse kruisingen. Maar dat wordt wel heel ingewikkeld. Met (geïsoleerde) kruisingen moet het natuurlijk ook kunnen... als je voor het 3-rail systeem puntcontacten toevoegt aan Fleischmann kruisingen. Eind 1992 rijden de eerste treinen op de nog provisorische baan.
Baan ontwerp 1992, zonder de rangeerterreinen aan beide einden.
Klik hier voor een uitvergroting
Foto's van de baan volgens het ontwerp uit 1992. Het rangeerterrein helemaal rechts ontbreekt nog op deze foto's.
Helaas 'werkt' het ontwerp uit 1992 niet echt. Met name zijn de hellingen te stijl en er is nauwelijks ruimte over voor landschap. Terwijl ik het maken van scenery juist veel leuker vind dan stom 'treintjes rijden'. En in 1996 moet weer verhuisd worden...
Ontwerp 1998
Het nieuwe huis heeft een kleinere zolder. Dus het oude baan-plan past niet. Het duurt tot 1998 voor er een nieuw ontwerp ligt. De hellingen zijn veel langer en er is ruimte voor een echte stad (rechtsachter) en een industriegebied (links voor).
Maar dit plan is wel erg ambitieus. En wat ik getekend heb past ook niet binnen de beschikbare ruimte blijkt. Deze baan komt niet verder dan het houten onderstel. Werk en andere hobby's hebben ook even voorrang.
Baanontwerp 1998; klik hier voor een uitvergroting
Weer een sprong in de tijd: naar 2020. We verhuizen weer, naar Enschede. Het nieuwe huis heeft geen zolder; maar wel een hele kamer voor een treinbaan: bijna 3,0 x 3,5 m! En een aparte werkplaats/atelier voor het 'vuile' werk.
Ik ben ook (vervroegd) gestopt met werken. Én lid geworden van de plaatselijke modelspoorwegclub. Dus als het een keer moet gaan gebeuren is het nu!
Meer over deze laatste baan op de volgende pagina.