Mijn huidige baan
Na mijn verhuizing naar Enschede in 2020 ben ik lid geworden van de Twentse Modelspoorweg Club hier in de stad. Dat heeft de modelspoorhobby natuurlijk een nieuwe impuls gegeven. In eerste instantie ben ik echter vooral voor de club aan het bouwen geweest. Eerst met drie modules (voor de Open dagen) en een groot deel van 2023 met het bouwen van de villa Ledeboer voor op de clubbaan. Met mijn eigen baan schoot het daardoor niet echt op.
Ik heb daarom besloten, dat ik nu eerst tijd in mijn baan wil steken, voor ik weer een groot project op/voor de club begin.
Baanontwerp 2023:
In verloren uurtjes had ik al wel een ontwerp voor een baan gemaakt, voor het eerst op de computer, met de betaalde versie van Anyrail. Het is een heel gebruiksvriendelijk programma, met een zeer uitgebreide bibliotheek aan rails van diverse merken.
Omdat de beschikbare kamer vrijwel vierkant is, met in één hoek de deur, had ik eerst een U-opstelling in mijn hoofd. Een nadeel van zo'n U is, dat je alleen heen en weer kunt rijden tussen de einden òf aan beide einden minstens een 180° bocht moet maken om treinen om te laten keren. Beide vond ik niet aantrekkelijk. Ik hou niet van eindeloos rangeren. En voor een halve cirkel heb je al gauw een meter ruimte nodig (als je niet met heel krappe boogstralen wilt werken). En ik wilde de diepte van de baan beperken tot 80 cm, zodat je overal nog redelijk bij kunt.
Uiteindelijk heb ik daarom gekozen om de baan helemaal rondom te leggen, met een uitneembaar brugdeel bij de deur. Je kunt dan de hele lengte of breedte van de kamer gebruiken om te stijgen of te dalen. Met het nodige gepuzzel kwam ik overal net uit met een helling van max. 3 cm per meter.
Totaaloverzicht van het huidige baanontwerp.
Op deze speciale pagina is een uitvergroting van het ontwerp beschikbaar, inclusief aparte tekeningen van de verschillende lagen.
Maquette van een eerdere versie van het huidige baanplan.
Voor ik met het echte bouwen begin maak ik meestal eerst een kleine maquette van karton. Daarmee kunnen fouten (en extra mogelijkheden!) in het ontwerp makkelijker opgespoord worden.
De maquette op de foto is van een eerdere versie dan de tekening. Zo is er in de hoek linksboven een extra verdekt spoor bij gekomen waar nog een trein 'verstopt' kan worden. En het blauwe spoor rechtsboven op het onderste niveau is verlegd om er makkelijker bij te kunnen.
Stand van zaken
Momenteel (december 2023) zijn alle houten frames van de baan gereed. De hele layout is uitgevoerd als modules van steeds 80 cm diep en maximaal 1,08m lang. Zo kan ik elk stuk apart demonteren en meenemen naar mijn werkplaats voor 'vuil' werk met bijvoorbeeld verf of gips. Op de vloer van mijn treinkamer ligt namelijk vaste vloerbedekking.